07 toukokuuta 2017

Helsinki-Tallinna reitin alukset järjestykseen

On tullut aika palauttaa tämä blogi kunnialla takaisin virtuaaliselle maailmankartalle ja ottaa sähköinen kynä kauniiseen käteen.  Paluun kunniaksi vuorossa on Helsinki-Tallinna linjan suurarvostelu. Toivottavasti siitä on sinulle iloa seuraavaa matkaa suunnitellessasi.

Tallinnan linja on vuosi vuodelta entistä suositumpi. Helsingin sataman tilaston mukaan viime vuonna Viroon matkanneita matkustajia oli 8,7 miljoonaa, joka on noin 4% edellistä vuotta enemmän. Koko Itämeren suosituimman laivan titteli osuu myös tälle reitille ja se menee punaiseen laivastoon. Viking XPRS alus kuljetti vuonna 2015 yksistään 1,8 miljoonaa matkustajaa. Mielenkiintoista on nähdä, miten tilanne elää, koska kilpailutilanne on koventunut. Tallinkin suurinvestointi Megastar aloitti linjalla tammikuussa 2017. XPRS alusta uusittiin myös samanaikaisesti ja palveluita muokattiin vastaamaan entistä paremmin reitin kysyntään. Sokerina pohjalla Viking Line aloitti huhtikuussa liikennöinnin vuokratulla Express-katamaraanilla, joka kulkee Tallinnan liikenteessä lokakuuhun asti markkinointinimellä Viking FSTR.

Tämä vertailu on tehty ajatuksella, että matka suuntautuu päiväksi Tallinnaan vaikkapa shoppailemaan ja reissuun voi liittyä myös yöpyminen Virossa. Aikataulun arvosana on sovitettu tätä matkustusprofiilia vasten. Aikatauluarviossa on huomioitu myös muut saman yhtiön lähdöt. 


Vertailu ei huomio 22 tunnin risteilytuotteita tai vaikkapa tarvetta, että matkaan pitää lähteä mahdollisimman ajoissa, niin että matka jatkuu autolla eteenpäin Eurooppaan. Arvioinnit perustuvat vuodenvaihteessa 2016-2017 tehtyihin matkoihin.

Megastar, Tallink Star, Tallink Finlandia, Eckerö Line Viking XPRS Viking FSTR
Aikataulun sopivuus 9 9 7 8 8
Matkan nopeus 9 9 8 8 10
Palvelu laivalla 8 6 9 9 9
Ruoka 8 7 8 9 7
Ostosmahdollisuudet 9 8 8 8 6
Viihde 6 6 8 9 4
Aluksen siisteys ja selkeys 9 8 8 9 9
Matkustusmukavuus ruuhkaisella
 lähdöllä
8 6 7 6 9
Kesän ulkokansimahdollisuudet 7 6 9 9 4
         
Keskiarvo 8,11 7,22 8,00 8,33 7,33



1.)   Viking XPRS (8,44)



Aikataulu ja matkan nopeus: XPRS:llä voi tehdä sopivasti päivän mittaisen risteilyn Tallinnaan ja aikataulu soveltuu mainiosti myös hotelliyöpymiselle. Yhdistettynä FSTR:n aikataulun kanssa, Tallinnaan pääsee läpi päivän. Matka-aika on muita aluksia hieman pidempi, mutta omasta näkökulmastani Katajanokan terminaali on huomattavasti lähempänä kotiani kuin Länsiterminaali. Tuo 30min matka-ajan ero tulee kirittyä kiinni nopeampana matka-aikana kotiin. Lisäksi kello 11.30 lähtöaika on optimaalinen niille pk-seutulaisille, jotka eivät halua herätä kukonlaulun aikaan ja toisaalta mahdollistaa myös vähän pidemmältä matkaan lähtemisen.

Palvelu laivalla: Aluksen palveluhenkilökunta on pääpiirteissään Virolasia. Kun aluksen lippu aikanaan vaihtui, mietin kuinka paljon se vaikuttaa palvelun laatuun. Hyvin vähän on vaikuttanut. Palvelu on ystävällisen asiallista ja ongelmatilanteet pyritään ratkomaan oikealla asenteella heti silloin kun niitä syntyy. Palvelu on Tallinkin saman linjan aluksia keskiarvoa parempaa.

Ruoka: Vuoden 2017 uudistuksen yhteydessä myös Buffet-ravintolaa uudistettiin niin palvelulinjastoltaan kuin menun osalta. Buffet-ruokailu on hinta-laatusuhteeltaan hyvä ja erityisesti suosittelen keskittymään alkuruokapöydän antimiin. Muistutuksena, että buffetin viinivalikoimaan kuuluu nyt myös suosikkini roseviini. Aluksen mieluisin ruokapaikka minulle on Wine & Dine-ravintola. Peruslista on melko suppea, mutta sieltä on aina löytynyt mieluinen annos. Lisäksi on kausittain vaihtuva erikoismenu. Nopeaan ruokailuun Blue Deli-ravintolassa on painon mukaan maksettavaa perusruokaa ja kokit loihtivat perinteisiä grilliherkkuja odotellessa.



 

Ostosmahdollisuudet: Laivan Shopping Worldistä on viimeisimmän uudistuksen jälkeen tullut avara ja valoisa. Valikoima on Tallinnan linjan keskitasoa. Tärppinä voisi nostattaa erikoisoluet, jotka ovat kilpailijan hintoihin nähden edullisempia. Laivan infon vierestä löytyy myös erillinen muotimyymälä. Palvelu myymälässä ei ole mitenkään erityisen kehuttavaa, myyjää on vaikea löytää apuun jos haluaisi kysyä jotain tuotteista.



Viihde: XPRS on monipuolinen viihdelaiva. Iltalähdöillä on viikonloppuisin teemalähtöjä ja päivämatkallakin tarjolla on elävää musiikkia. Laivan viihteen sydän on uusi laajennettu yökerho Club X. Club X:ssä tarjolla on laajempi drinkkivalikoima, kun kilpailevilla yhtiöillä. Yökerho luo pika-alukselle myös perinteisemmän risteilyaluksen tuntua ja matkamukavuutta, mikäli vain mahdollisimman nopeasti matkan ylittäminen ei ole se tärkein juttu.




Aluksen siisteys ja selkeys: Viking XPRS on selkeä alus. Kaikki palvelut jakautuvat loogisesti kolmelle kannelle. Kansi 6: hytit. Kansi 7: Info, Conference, myymälät, viihderavintolat. Kansi 8: Kahvilat ja ruokaravintolat. Alus on yleisilmeeltään siisti ja siitä pidetään ulkoisesti hyvää huolta.

Matkustusmukavuus ruuhkaisilla lähdöillä: Club X toi alukseen taas hitusen lisäpaikkoja ja kesällä käytössä on ulkokannella lisäpaikkoja, mutta edelleen XPRS ei ole mukana kokemus ruuhkaisena. Istumapaikkaa voi olla vaikea löytää ja baaritiskille kiemurtelee jono. Suosittelen ehdottomasti lauantain ja sunnuntain ruuhkaisimmille lähdöille hytin varaamista.

Kesän ulkokansimahdollisuudet: Ulkokansitilaa on paljon kansien 7 ja 8 perässä sekä kannen 10 keulassa. Kesällä ulkokannella soittaa hyvällä säällä myös DJ. Kesämukavuudeltaan XPRS on reitin parhaimmistoa.

Loppusanat: Niukalla lopputuloksella XPRS on edelleen oma suosikkini Tallinnan-linjalla. Hän on suomenlahden kuningatar. Megastarin tulon jälkeen markkinatilanne on kuitenkin haastava ja kilpailu kovenee.


2.)   Megastar, Tallink (8.11)

Aikataulu ja matkan nopeus: Tallinkin ympärivuotinen liikennöintivarmuus ja aikataulu on kiistämättä reitin parhaimmistoa. Ylityksen voi tehdä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Omalta osaltani länsiterminaalin huono sijainti kotiini nähden ei toisaalta luo mitään ylitsepääsemätöntä kilpailuetua Tallinkille.

Palvelu laivalla: Henkilökunta on asiallista ja palvelu pääpiirteissään ystävällistä. Suomen kielen taito on osin heikkoa ja näkee että osa nuorista asiakaspalvelijoista jännittää vähän meitä suomalaisia asiakkaita. Megastarilla on kuitenkin tapahtunut harppaus eteenpäin verrattuna aikaisempaan tasoon. Henkilökunta on selkeästi ylpeä uudesta laivastaan.

Ruoka: Monipuolinen valikoima ruokapaikkoja, josta valita. Buffet-ravintolan ruoka oli ihan hyvää, mutta edelleen Finlandia ja XPRS hakkaavat Tallink Shuttlen buffetin mennen tullen. Nopeaan nälkään löytyy Fastlane ja Burger King. Molemmat oikein hyviksi todettu. Fast Lanen salaatti oli laadukkaista raaka-aineista tehty ja Burger King on itsellenikin mieluinen lisä laivatarjontaan. Aluksella on lisäksi myös Ala Carte-ravintola ja kahviloita, joita en vielä ole päässyt testaamaan.  



Ostosmahdollisuudet: Itämeren suurin kelluva ostoskeskus. Myymälä on kaksikerroksinen, nykyaikainen ja avara. Olisin odottanut valikoiman kuitenkin olevan jopa vähän suurempi: nyt samoja tuotteita on sijoiteltu molempiin kerroksiin. Hintojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Bulkkituotteet kuten olutlavat ovat pääpiirteissään hinnaltaan kilpailukykyisiä, mutta esimerkiksi erikoisoluet kannattaa ostaa kilpailijan laivoilta tai vaikka Virosta maista. Muotiin liittyvä valikoima on myymälän koko huomioon ottaen suppeahko.



Viihde: Useimmilla lähdöillä on mukana trubaduuri, muuta viihdettä ei juurikaan ole. Vikingiä ja Eckeröä huomattavasti riisutumpi viihdekonsepti.  



Aluksen siisteys ja selkeys: Jos on tykännyt aikanaan Viking Gracesta, tykkää todennäköisesti myös Megastarista. Sisustus on Vertti Kiven suunnittelema ja alus näyttää nykyaikaisen upealta pienine yksityiskohtineen. Ensimmäisten matkojen jälkeen paikkoja sai vähän hakea, eli mitä löytyy mistäkin. Ajan kanssa oppii löytämään sen mitä hakee, mutta välttämättä palvelujen sijoittelu ei ole kaikista selkeimmästä päästä.

Matkustusmukavuus ruuhkaisilla lähdöillä: Alusta suunniteltaessa on huomioitu myös ruuhkaiset lähdöt ja istumapaikkoja on pyritty tekemään paljon mm. istumasalongin muodossa. Fakta kuitenkin on, että täytenä myös Megastar tuntuu ruuhkaiselta, istumapaikat meinaavat loppua kesken ja palvelu ruuhkautuu. Tilannetta ei helpota sekään, että hyttejä on rakennettu todella vähän ja ne ovat usein hyvissä ajoin ennakkoon loppuunmyyty. Ruuhkaisille lähdöille suosittelen siis varaamaan Comfort Loungen, Business Loungen tai hytin hyvissä ajoin etukäteen, jos matkaan haluaa lisää mukavuutta ja omaa rauhaa.

Kesän ulkokansimahdollisuudet: Ulkokansitilaa on, mutta niitä ei varsinaisesti ole tarkoitettu kesäterassi käyttöön. Aluksen perässä on katettu ympärivuotinen kesäterassi, joka pitää kesän lähdöillä ehdottomasti testata.


Loppusanat: Tallinkin Megastar on erittäin kova haastaja tälle linjalle. Isot mahdollisuudet haastaa XPRS-suosituimpana laivana tällä reitillä.

3.)   Finlandia, Eckerö Line



Aikataulu ja matkan nopeus: Ympäri vuoden 2 lähtöä molemmista päistä mennen-tullen. Aamun lähtö Helsingistä on vähän turhan aikainen, joka tiputtaa merkittävästi omaa arvioitani. Matka aika 2h 15min – 2,5h riippuen lähdöstä. Hitusen Tallinkia hitaampi ja polttoainetta säästyy.

Palvelu laivalla: Ainoa alus joka seilaa Suomen lipun alla ympärivuotisesti Helsinki-Tallinna linjalla. Siitä iso käsi! Palvelu on ollut poikkeuksetta hyvää ja ystävällistä.  

Ruoka: Ruokaa tarjoilevat kahvila ja Buffet-ravintola. Hieman suppeampi valikoima kun muilla linjalla liikennöivillä aluksilla. Buffetin ruoka on hyvää ja laadukasta. Linjan parhain Buffet ruoka löytyy aika tasapistein Finlandialta tai XPRS:ltä.   



Ostosmahdollisuudet: Eckerö Marketin ja Parfymerian valikoima on Tallinnan-linjan perustasoa. Monia houkuttelee shoppailemaan laivalla S-etukortilla saatava Bonus. Kannella 8 sijaitsee lisäksi Popup shop, jossa on kausittain vaihtelevia asusteita, koruja ja kelloja.

Viihde: Jokaisella lähdöllä on tarjolla viihdettä. Tanssiorkesteri, karaoke, trubaduuri ja bingo. Kausittain myös huippuartisteja, kuten Vain Elämää-ohjelman tähtiartistit. Ei mitään moitittavaa, mutta yleisesti ottaen viihdekonsepti on pääpiirteissään suunnattua itseäni huomattavasti iäkkäämmälle kohdeyleisölle. Käy hieman sääliksi, että aluksella olisi koko linjalla parhaiten bilekäyttöön sopiva ”yökerho”. Nyt lavan normaalilähdöillä täyttää Rampe ja Naukkis tyyppinen aika kammottava kura.





Aluksen siisteys ja selkeys: Finlandiasta huomaa, että laiva ei ole enää ihan uudenkarhea. Tiloja on uudistettu tyylillä, mutta sieltä täältä kyllä huomaa, että kokonaisuus ei ole ihan täysin yhtenäinen. Palvelut on jaoteltu kolmelle kannelle melko selkeästi.  

Matkustusmukavuus ruuhkaisilla lähdöillä: Istumapaikat loppuvat herkästi kesken Finlandiallakin, jos alus on täynnä. Toisaalta minulle ei ole itselleni vielä osunut eteen yhtään todella ruuhkaista löhtöä, jossa käytävillä makoilu-kulttuuri olisi lehahtanut täysin valloilleen.  Se nostaa vähän arvosanaa. Jos kaipaa omaa rauhaa, kannattaa koikeilla Loungea. Loungessa kylmät ja kuumat juomat sekä pieni naposteltava kuuluvat hintaan.



Kesän ulkokansimahdollisuudet: Reitin parhaimmistoa. Iso kesäkansi, jossa oma baaritiskinsä. Kesällä myös trubaduuri viihdyttää sään salliessa.

Loppusanat: ”Eckerö elää S-etukortilla” Suurin osa asioista on omaan makuuni täysin kohdillaan, mutta asiakasprofiili sekä viihdekonsepti osuvat enemmän vanhemmalle väestölle. Siksi Finlandian on vaikea nousta omissa arvioissani tämän ylemmäs.

4.)   Viking FSTR (7.33)


Aikataulu ja matkan nopeus: Viking FSTR:n matka-aika on reitin lyhyimpiä. Ylitys kestää 1h 45min. FSTR:n aikataulu täydentää mukavasti XPRS: ää, joka luo nyt loistavat mahdollisuudet piipahtaa päiväksi Tallinnaan. Vaikkapa nopeasti FSTR:llä yli mennessä ja nautiskellen XPRS:llä takaisin tullessa. Huono sää aiheuttaa tälle alukselle päänvaivaa ja se ei voi liikennöidä kovissa tuuliolosuhteissa. Sää luo siis epävarmuutta liikennöintiin ja aikatauluun.

Palvelu laivalla: Palveluhenkilökunta tulee isoimmilta osin Suomesta ja Virosta. Ystävällistä ja hyvää asiakaspalvelua, erityisesti aluksen Club Loungessa, joka ansaitsee erikoiskiitoksen!  

Ruoka: Ruokavalikoima on suppea, koska kyseessä on pikakatamaraani, jossa on rajoitetut keittiötilat. Fork & Knife-ravintolassa tarjoillaan lämpimiä ruoka-annoksia perinteisten kahvilatuotteiden lisäksi. Suosittelen valitsemaan matkalle Club Loungen, jonka hinta Viking Line Clubilaisille on 25 euroa (muille 30 euroa). Loungessa lämmin ateria ja juomat kuuluvat hintaan. Hinta-laatusuhde on kohdillaan. Koska kunnon tiloja ei ole, ateriat ja juomat tarjoillaan valitettavasti kertakäyttöastioista (Loungessa käytössä oikeat lautaset ja aterimet).    





Ostosmahdollisuudet: Tuotevalikoima on reitin suppein, koska myymälätilaa on vähän. Myymälästä saa kuitenkin nopeasti napattua matkaan suosituimmat tuotteet kohtuulliseen hintaan. 

 

Viihde: Koska kyseessä on nopeaan ylitykseen tarkoitettu katamaraani, viihdettä ei ole.  Arvosanaa kuitenkin nostaisi, jos esimerkiksi Bar Firstiin suunniteltaisiin tyylikäs musiikkilista, joka soisi sopivalla volyymillä tuossa tilassa ja toisi enemmän baarin tuntua. 

Aluksen siisteys ja selkeys: Alus on pieni ja kompakti ja kaikki on helppoa löytää. Vaikka kyseessä on katamaraani, ei tiloista tule ahdistavan pientä tai ruuhkaista kuvaa, vaan aluksella on sopivan avaraa.



Matkustusmukavuus ruuhkaisilla lähdöillä: Istumapaikkoja on todella paljon ja oma penkki luvataankin kaikille matkustajille. Epäilen, että aivan täysillä lähdöillä ruuhkaa voi syntyä, mutta ainakin toistaiseksi alus on tuntunut melko täytenäkin miellyttävältä matkustaa.

Kesän ulkokansimahdollisuudet: Vain pieni tupakointipaikka ulkokannella. Katamaraaniin ei mahdu ulkokansia.  

Loppusanat: Viking FSTR pelaa omassa sarjassaan muihin reitillä liikennöiviin aluksiin verrattuna, koska katamaraanin konsepti on hyvin erilainen kuin täysikokoisen laivan. Alus on kuitenkin loistava kausilisä Vikingin laivastoon ja suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tätä ”punaista paholaista” ainakin jompaankumpaan suuntaan.

5.)   Star, Tallink (7.22)



Aikataulu ja matkan nopeus: Tallinkin ympärivuotinen liikennöintivarmuus ja aikataulu on kiistämättä reitin parhaimmistoa. Ylityksen voi tehdä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Omalta osaltani länsiterminaalin huono sijainti kotiini nähden ei toisaalta luo mitään ylitsepääsemätöntä kilpailuetua Tallinkille.

Palvelu laivalla: Palvelun taso on tyydyttävä. Tuntuu siltä, että vuosien saatossa hieman parantunut, mutta myös tylyimmät kokemukseni koko Itämereltä osuvat tälle alukselle.    

Ruoka: Perinteinen kattaus ravintoloita. Buffet, Ala Carte, Kahvila ja uutuutena Burger King. Buffet-ravintolan ruoka oli ihan hyvää, mutta edelleen Finlandia ja XPRS hakkaavat Tallink Shuttlen buffetit mennen tullen. Ala Carte-ravintolaa en ole toistaiseksi testannut, mutta pitää varmasti lähikuukausina testata. Burger King ei petä koskaan. Ruoat ja juomat tarjoillaan kertakäyttöastioilta, joka on ekologisesti täysin anteeksiantamatonta. Alukseen mahtuisi aivan varmasti tiskijärjestelmä oikeille astioille, mutta säästösyistä on päädytty kertakäyttövälineisiin. Erityisesti konjakki ja shampanja maistuvat tosi kliffalta muovimukista.




Ostosmahdollisuudet: Erillinen parfymeria, supermarket ja muotimyymälä. Valikoima on koko reitin keskiarvoa. Hinnoissa kannattaa olla tarkkana. Tallinkin tapaan perus bulkkituotteet ovat edullisia, mutta esimerkiksi viinien ja erikoisoluiden hintoja kannattaa verrata kilpailijoiden tai Tallinnan kauppojen hintoihin.


Viihde: Useimmilla lähdöillä on mukana trubaduuri, muuta viihdettä ei juurikaan ole. Vikingiä ja Eckeröä huomattavasti riisutumpi viihdekonsepti. 


Aluksen siisteys ja selkeys: Alus on perussiisti ja ajaa linjalla hyvin asiansa. Osa värivalinnoista yleisissä tiloissa ja esimerkiksi laivan WC: eissä luo vanhahtavan 80-luvun tunnelman.

Matkustusmukavuus ruuhkaisilla lähdöillä: Ruuhkaisilla lähdöillä istumapaikat loppuvat kesken ja syntyy ruuhkaa. Sama haaste useammalla muullakin samalla reitillä liikennöivällä aluksella, mutta uudella Megastarilla saatu tilannetta hieman kohennettua. Hyttejä on yleensä hyvin saatavilla ja myös Starilla kannattaa harkita Comfort Loungea tai Business Loungea.

Kesän ulkokansimahdollisuudet: Pubin yhteydessä on pieni ulkokansi ja baari, mutta tilaa kesäpäivästä nautiskeluun on vähän.  

Loppusanat: Star jäi arvostelun jumboksi ja varmaankin suuremmalti osin myös sen takia, että kilpailu linjalla on koventunut. Olisin voinut rankata tämän vielä huonommaksikin, mutta turha olla katkera. Kaikki on varsin keskinkertaista paitsi palvelu, joka on usein nyrpeää. Ainoa isoista aluksista, jossa käytetään kertakäyttöastioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti