6.2.2016

Uusia tuulia Itämerellä – vinkkejä kevään risteilylle

Kaikki kolme suurinta varustamoa ovat uudistaneet aluksiaan talven aikana. Lisäksi Tallinnan linja saa uusvanhan tulokkaan kun Silja Europa palaa reitille. Europa on ollut yli vuoden majoituslaivakäytössä Australiassa, mutta TallinkSilja ei ole löytänyt sille uutta vuokraajaa tai ostajaa.

Eckerö Linen Finlandia kävi ehostautumassa Ruotsin Landskronassa. Yksi aluksen pääkoneista vaihdettiin kokonaan aikaisemman rikkouduttua. Yhtiön tiedotteen mukaan matkustamotiloja ja sisustusta uudistettiin. Parfyymi- ja kosmetiikkamyymälä laajennettiin ja PopUp shopin valikoimaa on uudistettu. Omien kokemusten mukaan Eckerö Linen viihde on selkeästi suunniteltu iskelmälliseksi ydinasiakaskunnan mukaan. Kevään perjantailähdöille on kuitenkin palkattu nuorekkaampaa menoa kun Bar Nosturin lavalle nousevat mm. Uniikki, Teflon Brothers, Dinandra, Redrama ja Aurora. Toistaiseksi en ole vielä päässyt menoa itse kokemaan, mutta ainakin somen kuvamateriaalin perusteella esimerkiksi Uniikki ei ollut yleisömäärällisesti kova menestys. Vaatii kovaa työtä nuorentaa matkustajaprofiilia, mutta tulevaisuus näyttää mihin viihde tullaan profiloimaan. Omien kokemusten mukaan nopeista aluksista Viking XPRS on selkeästi menevin ja nuorekkain.



Toinen uudistus Tallinnan reitille on Silja Europan paluu. Aluksen vuokrasopimus Australiassa on päättynyt, eikä sille ole löytynyt uutta vuokraajaa tai ostajaa. Alus on käynyt telakalla tammi-helmikuun vaihteessa Italian Napolissa. Nokka on nyt kohti Viroa ja Muugan satamaa. Arvioitu saapuminen on jo helmikuun toisella viikolla. Yhtiö kertoo, että Pääosa laivan matkustaja-alueista kuten hytit, ravintolat, kaupat ja yökerho remontoidaan. Ensitietona näyttää siltä, että entistä Taurus-ravintolaa ei ainakaan aluksi oteta käyttöön ja entinen FoodMarket muuttuu Fastlane-konseptin alle, joka on entuudestaan tuttu Silja Serenadelta. Tarjolla on nopeasti valmistettavaa ruokaa kuten lihapullia, burgereita ja salaattibaari. Aluksen palauttaminen liikenteeseen ei olekaan mikään pieni työ, sillä valtaosa tiloista on muutettu muuhun käyttöön vuokrauksen ajaksi. Aluksen poistuessa liikenteestä hytit ja hyttikäytävät olivat paikoin melko huonossa kunnossa. Alun perin TallinkSiljalta lipsauteltiin, että aluksen lähtöpaikaksi tulisi Helsingin olympiaterminaali, eli sama laituripaikka, jota Siljan Tukholman-laivat käyttävät. Mitä ilmeisimmin liikennöintilupaa ei myönnetty, joten lähtöpaikaksi muuttui Länsiterminaali. Aluksen päiväristeilyaikataulu Helsingistä on julkaistu ajalle 14.–27.3. ja 23.4.–31.5.2016. Lähtö Helsingistä on kello 9.00 ja saapuminen Tallinnaan 13.00. Alus lähtee paluumatkalle Tallinnasta kello 18.30 ja on takaisin Helsingissä kello 23.00. Lauantainalähtö Tallinnan päästä poikkeuksellisesti jo kello 17.00 ja saapuminen Helsinkiin kello 20.50. Itse pidän aikataulua varsin epäonnistuneena. Vaikka aikaa maissa on riittävästi, erityisesti paluumatkan 4 tunnin ylitysaika voi olla monille liikaa, erityisesti silloin kun Helsinkiin saavutaan kello 23.00. Jos haluaa lähteä pidemmältä reissuun on paluuaika varsin myöhäinen. Nähtäväksi jää, kuinka pitkäaikaiseksi tämä järjestely jää ja mitä kesällä tulee tapahtumaan.Jos ihmiset halutaan viihtymään laivalla, pitäisi palveluun, ruokaan ja viihteeseen panostaa entistä enemmän.

Helsinki-Tallinna reitin Baltic Queen siirtyy keväällä myös telakalle, mutta sen uudistuksista ei ole toistaiseksi vielä kerrottu. Se on kuitenkin varmaa, että Silja Europaa pääsee taas kokeilemaan 22h risteilytuotteena aikavälillä 28.3.–22.4.2016. Tuona aikana Baltic Queen telakoidaan ja lisäksi se tuuraa hetken aikaa Turun-linjalla liikennöivää Galaxyä.




Viking Line ilmoitti omassa tiedotteessaan, että se uusii aluksiaan kevään aikana 8 miljoonan euron edestä. Viking Grace suuntasi tammikuussa Naantalin telakalle. Uudistuksessa mm. tekstiilejä ja mattoja vaihdettiin ja Spa-osasto sai mittavamman remontin, joka valmistuu vasta helmikuun aikana. Lisäksi ainakin Retro Bar & Dancing on kokenut muutokset tanssilattian osalta ja Teens-huonetta on uudistettu. Viimeistään kesällä on taas ehdottomasti käytävä risteilemässä Gracella.
Gracen telakkakuviin pääsee tutustumaan linkin takaa (Viking Line)




Turun linjan aamulaiva Amorella otti nokan kohti Ruotsin Landskronan telakkaa, jossa vieraili aikaisemmin Eckerön Finlandia. Somesta on voinut bongata, että Amorella on saanut kauttaaltaan uuden maalipinnan. Sisätiloissa on tehty freshausta ja esimerkiksi yökerho nykyaikaistetaan. Nyt myös Amorellalla pääsee nauttimaan entistä mukavimmasta hyteistä, kun alukseen tulee uusia parivuoteellisia Comfort-hyttejä.
Amorellan telakkakuviin pääsee tutustumaan linkin takaa (Viking Line)



Kaikista eniten odotan oman suosikkilaivani telakointia. Gabriella on aina ollut itselle se ykkösalus ja Itämeren helmi lähtee ehostumaan huhtikuussa. Olen varannut itselleni jo risteilyn huhtikuun lopulle, jotta pääsee heti uudistukset kokemaan. Luvassa on kahdeksan täysin uutta baaria ja ravintolaa. Ohessa on koottua tietoa muutoksista.

- Sky Cafe kansilla 9 ja 10 muutetaan monitoimipubiksi. Huhujen mukaan olutvalikoimaan panostetaan entisestään ja tarjolle tulisi vielä monipuolisemmin pienpanimoiden oluita

- Kahvila tulee väistämään sisääntulokannelle 7.

- Yökerho uudistetaan täysin, oletettavasti vastaavanlainen muutos kuin aikaisemmin Mariellalla

- Kannen 8 ravintolakonseptista on paljastettu ainakin se, että alukselle tulee uusi äyriäisiin erikoistunut ravintola, uusi viinibaari sekä rauhallisempi lounge-tyyppinen baari.

- Kannelle 7 tulee uusi muotimyymälä

- Travel Spa tulee väistämään sisääntuloaulasta saunaosaston yhteyteen kannelle 6

- Hyttejä uudistetaan taas isolla kädellä. Yhteensä 100 kpl uusia Comfort ja Premium-luokan hyttejä. Oma veikkaukseni on, että B2L- ja B4L-hyttejä siis uusitaan. Lisäksi LXB- ja LXA-hyttejä on uudistettu jo nyt pikkuhiljaa matkan varrella uudempaan kuosiin

Mielenkiintoisia uudistuksia siis luvassa ja tulen seuraamaan erityisesti Gabriellan uudistuksia täällä blogin puolella myöhemmin kevään aikana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti