3.5.2014

Silja Europa



Yleistä aluksesta:
m/s Europa valmistui vuonna 1993 Meyerin telakalta Saksasta. Tilaajana toimi Rederi Ab Slite ja aluksen oli tarkoitus tulla Viking Linen Helsinki-Tukholma liikenteeseen. Sliten konkurssin myötä alus päätyi kuitenkin Silja Linelle ja se asetettiin aluksi Helsinki-Tukholma liikenteeseen. Myöhemmin linjalle haluttiin tasavertaiset parit Serenade ja Symphony, jolloin Europa siirtyi palvelemaan Turku-Tukholma linjaa, jossa se on viihtynyt lähes koko elinikänsä. Vuonna 2013 alus siirrettiin Tallinkin liikenteeseen Helsinki-Tallinna reitille. Virallisia selityksiä siirron syistä on monia, mutta tärkein on varmasti se, että Tallinnan-linjalla aikaisemmin liikennöinyt vuonna 2008 valmistunut Baltic Princess koettiin olevan parempi kilpailemaan Viking Linen uutta Viking Grace alusta vastaan. Lisäksi raskas Turun reitti on pistänyt Europan koneet koville ja uudella reitillä alus pääsee lepuuttamaan koneitaan huomattavasti paremmin.
Olen itse matkustanut Europalla vuosittain vuodesta 1995 asti. Alkuperäisten havainnekuvien mukaan aluksesta piti tulla itämeren upeimpia. On ollut surullista seurata kuinka huonoon kuntoon alus on vuosien mittaan päästetty. Tuosta ajatellusta ylellisyydestä ei ole kun murusia jäljellä. Yleisiä tiloja on kohennettu ja muutettu kliinisemmäksi pieniä paloja kerrallaan, jolloin kokonaisuus on kärsinyt. Laivalla olisi mielettömästi neliöitä ja tilaa, jotka menevät nykyisellään hukkaan. Olisi toivottavaa, että Europalle suotaisiin vielä yksi perusparannus ja konseptia hiottaisiin Tallinnan-reitille sopivaksi, mikäli tämä tulee aluksen viimeinen taival olemaan. Vuosien 2012–2014 aikana Europalle on tehty pientä pintaremonttia. Yleisiä tiloja on maalattu uudelleen, a-hytteihin on aloitettu asentamaan uusia taulu-tv:eitä, yksittäisten hyttien mattoja ja tekstiilejä on uusittu, yleisiin tiloihin on tullut uusia isoja sähköisiä näyttöjä ja kuluneita lattiapintoja on hiottu ja lakattu uudelleen. Aluksen kunto on hieman kohenemassa viimeisistä Turun vuosistaan. Seuraavaksi voisi toivoa, että aluksen puhkipalaneet ikkunoiden aurinkosuojat vaihdettaisiin, jotta näkymä merelle taas kohenisi. Aluksella on myös itämeren ainoa teatteri, jossa on yli 500 paikkaa. Nykyisellään tila on käytännössä kokonaan käyttämättä.

Viimeisin matkani aluksella:
2.5.2014, Deluxe ja B2-hytit.
Hytit:
Alus pystyy kuljettamaan huimat 3000 matkustajaa ja kaikille on myös hyttipaikat. A, B ja C-luokan hytit sekä hyttikäytävät ovat valitettavan kuluneita. Bilereitin jäljet ovat selkeästi nähtävissä. Pöytäpinnat ovat järsittyjä, ovet potkittuja ja kuvaputki-TV ei tuo enää tänä päivänä kovin suurta lisäarvoa. Sen sijaan Deluxe-luokan hytit ja sviitit ovat varsin hyväkuntoisia. Erityisesti voin suositella Deluxe-hyttiä, jossa hinta-laatusuhde on varsin kohdallaan. Hytissä on upea merinäköala, parisängyt, taulu-tv, tilava kylpyhuone ja jääkaappi juomineen. Hytin hintaan kuuluu myös erikoisaamiainen Mamix-ravintolassa.
Tallinnan reitillä hyttien siivousrytmi ärsyttää. Siivous käynnistetään kello 9.00 jälkeen ja kun lakanat on poistettu, ei iltapäivällä paljon voimia enää sängyn puolella voi keräillä.

Arvosana: (Suurin arvosana = 5 ankkuria)



A2-hytti
A2-hytti


B2-hytti
B4-hytti


DeLuxe-hytti
Deluxe-hytti
Ravintolat:



Buffet Europa on perinteinen Buffet, joka sisältää myös ruokajuomat. Useamman kokemuksen perusteella Tallinnan linjalta voi todeta, että ruoka on varsinaista höttöä. Kaikilla Silja Line ja Viking Line brändin alla kulkevilla aluksilla on merkittävästi parempi buffet samalla hinnalla. En voi suositella kenellekään.
Sama linja jatkuu myös kantta alempana olevassa Food Market -ravintolassa. Päivän annokset ”Grannys Food” ei todellakaan ole mikään kulinaristinen makunautinto. Kokkien grillistä valmistamat annokset ovat menetteleviä.  
Taurus-ravintolaan ei tarvita paikkavarausta ja suosittelen sitä Europan ravintoloista hinta-laatusuhteeltaan parhaana. Listalla on perinteisiä liharuokia, salaatteja ja burgereita. Mielestäni ruoka on ollut joka kerta maukasta, palvelu nopeaa ja ystävällistä.
Maxim Ala Carte on aluksen perinteinen Ala Carte -ravintola. Täällä tarjotaan myös erikoisaamiainen, joka on säilynyt Tallinnan-reitilläkin maukkaana. Iltaruokailupaikkana kokemukset ovat olleet varsin keskinkertaisia. Annokset eivät ole herättäneet suuria tunteita ja hinta-laatusuhde on hieman hakusessa. Tämä on kuitenkin selvästi parempi vaihtoehto Buffetille ja taso on hieman vaihdellut eri käyntikerroilla.
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)





Yöelämä:
Aluksen yökerho on Ocean Club. Hiljaisemmilla lähdöillä sen kapasiteetti riittää vallan mainiosti, mutta viikonloppuisin ja nimekkäiden artistien aikaan tila jää aivan liian pieneksi. Moni on tottunut tällä reitillä 2-kerroksiseen yökerhoon ja siihen nähden Ocean Club on pettymys. Täydellä pokalla ilmastointi pettää ja kokolattiamatto alkaa puskea itsestään vuosien saatossa kertyneet aromit täydellä tehollaan kaikkien aistittavaksi.
Ocean Clubin perällä löytyy Windjammer baari, josta on mukavat näkymät suoraan perään päin. Täällä järjestetään nykyisin myös Karaoke.
Corner baari on uudehko tuttavuus ala carte ravintolan kupeessa. Siinä on mukava nauttia illan ensimmäiset drinkit ja joillakin lähdöillä DJ tulee soittamaan etkoilumusiikkia.
Laivan pubi on Joe’s place. Paikalla on lähes jokaisella lähdöllä trubaduuri ja tila on viihtyisä. Olutvalikoima on supistunut Tallinnan-reitille siirryttäessä ja se on nykyisin melko suppea. Erikoisoluiden ystävät joutuvat siis pettymään.
Moonlight Disco on sijoitettu vallan mielenkiintoiseen paikkaan ja sinne on melko haastavaa löytää. Se sijaitsee kannella 7, taxfree-myymälän takana, laivan perästä. Discoon on kulku myös yökerhosta, jos tajuaa käyttää varauloskäynnin portaikkoa. Disco ajaa sinällään asiansa, musiikki soi aamukuuteen ja tilaa on riittävästi.
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)






Windjammer bar, kansi 8 peräosa




Corner bar, kansi 8
Ocean Club, kansi 8
Ocean Club, kansi 8
Windjammer bar, kansi 8 peräosa



Viihde:
Europan viihde on hyvin vaihtelevaa ja jokaisella viikonpäivällä on oma teemansa. Eniten panostetaan selkeästi keskiviikko- ja torstai-päiviin, jolloin saattaa olla nimekkäitäkin nimiä iskelmän ja popin saralta kuten Suvi Teräsniska, Haloo Helsinki, Olavi Uusivirta tai Anna Abreu. Tällä yritetään selkeästi täyttää muuten hiljaisempia lähtöjä. Viikonloppujen tähtinimet ovat vaisuja, ellei kyseessä ole sitten jokin yhteistyökumppanin reissu kuten NRJ Extravadance. Viikonloppuisin on kuitenkin tarjolla nimekäs bilebändi ja yllättävän hyviä DJ-nimiä kuten Alex Kunnari. Viikonloppulähdöt ovat usein lähes loppuunmyytyjä, joten laivayhtiön laskuopin mukaan mega-artisteja ei viikonloppuun kannata sijoittaa. Lähes ainoa poikkeus tästä on Viking Grace.
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)






Ostokset:
Europalla on kokonainen ostoskatu kannella 7. Parfyymimyymälässä on kohtalaisen hyvä valikoima, mutta usein parfyymit ja kosmetiikka löytyvät edullisemmin tax free myynnistä muilta linjoilta. Parfyymimyymälän yhteydessä avautuu myös vaatekauppa. Vaikka neliöitä on riittämiin, valikoima on melko suppea. Ostoskadun varrella on myös tupakkakauppa ja Sea Shop. Sea Shopista löytyy mm. leluja ja erilaisia matkamuistoesineitä. Lopuksi 7. kannen perässä vastaan tulee Super Market, josta löytyy monelle matkaajalle se tärkein kohokohta matkassa. Europalla bulkkitason oluet, siiderit ja lonkerot ovat oikeasti edullisia ja aina löytyy jostain merkistä super-tarjouksia. Kun huomioi panttimaksut ja Club One -pisteet, ei juomia kannata raahata Tallinnasta vaan ostokset kannattaa tehdä laivalla. Yksittäistölkit maksavat 3 euroa, jolla yritettäneen estää hyttijuopottelua. Halvin lava olutta maksaa noin 10 euroa, joten moni asiakas ei ole tyhmä valitessaan koko lavan hyttiin nautittavaksi jo ensimmäisenä iltana.
Europan ostospaikkoihin toivoisi pientä faceliftausta. Neliöitä olisi aika paljon, joten valikoimaa kannattaisi pohtia. Esimerkiksi vaatekaupan valikoimaa voisi nuorentaa ja tuoda sinne paljon uusia kokeiluja. Voisi kokeilla asiakaskunnalle toimivampia merkkejä. Samoin Sea Shopin erikoiset matkamuistot eivät tänä päivänä oikein suomalaiseen matkaajaan iske.
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)







Hyvän olon palvelut:
Aluksen ylimmällä kannella sijaitsee allasosasto ja saunat. Europan allasosasto verrattain suuri ja vastaavaa ei taida löytyä edelleenkään miltään muulta laivalta. Viking Gracen uusi Spa-osasto on tälle tietysti varteenotettava kilpailija. Jos aamulla ei jaksa Tallinnaan, tämä voisi olla vaikka sopiva etappi heti aamiaisen jälkeen.  Nykyisin samassa kerroksessa löytyy myös Hera Salongid, josta löytyy erilaisia hoitoja.  Valitettavasti näistä minulla ei ole kokemusta.
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)


Palvelu aluksella:
Tallink ei ole koskaan ollut tunnettu loistavasta asiakaspalvelustaan ja se selviää vaikka lueskellessaan heidän Facebook-tilinsä kirjoituksia. Jos Europalla on rauhallista ja vähän asiakkaita onnistuu saamaan ihan kohtuullista ja ystävällistäkin palvelua. Viikonloppuisin näkyy usein kuitenkin tympeys ja väsymys. Toisaalta kuitenkin tällä linjalla hintataso ei ole koko markkinan halvin, jolloin voisi odottaa myös parempaa palvelua.
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)





Aluksen soveltuvuus reitille:
Monia aluksen tiloja ei ole optimoitu Tallinnan reitille ja aluksen yökerho on bileristeily-näkökulmasta heikoin lenkki. Lisäksi maihinnousu kannelta 7 olisi hyvä saada taas käyttöön, koska nyt kannen 5 maihinnousu on todella ruuhkainen. Koska muita vaihtoehtoja vastaavaan risteilemiseen Helsingistä ei sellaisenaan ole, on Europa varsin sopiva laiva ilman vertailukohtaa tälle reitille. Ykkösvaihtoehto bileristeilylle Helsingistä. Ei kuitenkaan sovi erityisen hyvin reittimatkailuun Tallinnaan tai päiväristeilytuotteeksi, koska maihinnousuaika Tallinnaan on varsin aikainen (8.00–12.10)
Arvosana:  (Suurin arvosana = 5 ankkuria)






Loppuyhteenveto:
Europa on hyvä (ja lähes ainoa) valinta, jos haluaa lähteä bilettämään Helsingistä merelle. Tallinnassa salamassaoloaika (8-12) sopii hiukan huonosti tähän yhtälöön ja monilta saattaa jäädä maissa kokonaan käymättä. Europalta ei kannata hakea luksusta, hyvää palvelua tai kulinaristisia mukuelämyksiä. Jos risteilyyn haluaa panostaa enemmän esimerkiksi romanttisessa mielessä, alkaa matkan hinta nousta parempien hyttiluokkien ja ruokailuiden myötä melko lailla. Samaan hintaan saa siis huomattavasti paljon enemmän esimerkiksi Viking Gracella tai Baltic Princesillä Turusta, jossa perusluokan hytitkin ovat laadukkaampia. Europa on menossa positiivisempaan suuntaan pahimmista vuosistaan, mutta palvelun kehittämisessä on edelleen varaa. Olen onnistunut saamaan jo paljon hyvääkin asiakaspalvelua, mutta valitettavan paljon elää edelleen perinteinen Tallinkin ”ei ole” asenne tässä laivassa.




 



Kokonaisarvosana:   (Suurin arvosana = 5 ankkuria)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti